پرش لینک ها

مزایای Dynamics NAV در یکپارچگی با سایر نرم افزارها

استفاده از راهکار برنامه ریزی منابع سازمانی در مدتی کوتاه به قدری افزایش یافت که امروز بسیاری از شرکت‌ها و موسسات در سرتاسر جهان مراحل تحقیق در مورد این راهکار را می‌گذرانند. در این میان نرم افزار ERP Dynamics NAV​ که به نوعی مهم‌ترین و کارآمدترین نرم‌افزار این حوزه است، به لحاظ تعداد کاربر با اختلاف زیادی نسبت به سایر نرم‌افزارهای ERP مایکروسافت پیشتاز است. در زیر، شرح برخی از مزایای اساسی‌تر این نرم‌افزار را با هم می‌خوانیم؛

یکپارچگی پایگاه داده، دریافت اطلاعات در قسمت‌های مختلف را آسان می‌کند و از افزونگی نگهداری و گردش اطلاعات ممانعت می‌نماید.

امکان استفاده از تجارب و استانداردهای جهانی با توجه به اهمیت وجود بهروش‌ها (Best Practice) در NAV حاصل می‌گردد؛ البته میزان رسوب این بهروش‌ها در سازمان تا حد زیادی به استفاده‌کنندگان آن مرتبط می‌باشد، لذا آموزش و فرهنگ‌سازی دو بخش مهم در استقرار Dynamics NAV می‌باشند.

با توجه به یکپارچگی نرم‌افزار و پایگاه داده، استقرار این سیستم‌ها با شفاف‌سازی سازمان و فرآیندهای آن منجر به تسهیل در تصحیح و گسترش فرآیندها و ممانعت از سوء‌استفاده‌های مالی و… می‌گردد.

با توجه به اینکه NAV به عنوان پروژه‌های مهندسی مجدد مبتنی بر فناوری، فرآیندها و ساختار سازمان ارزیابی می‌گردد، بنابراین مکانیزاسیون وضعیت موجود سازمان از اهداف اینگونه سیستم‌ها نمی‌باشد؛ دلیل اصلی این اتفاق اهمیت دادن بسیار زیاد سیستم‌های ERPبه فراروش‌هاست.

افزایش سهولت در ارتقاء فناوری اعم از فناوری‌های اطلاعات نظیر سامانه‌های RFID و یا اتوماسیون صنعتی، به این علت که NAV حاوی بستر اینگونه فناوری‌ها بوده و قابلیت یکپارچگی مناسبی را درخود دارند.

از دیگر قابلیت‌های کلیدی Dynamics NAV، افزایش قابلیت‌هایی نظیر برونسپاری، همکاری‌های بین شرکتی، مدیریت روابط با مشتریان و یا سرمایه‌گذاری مشترک در سازمان‌ها است.

ارتقاء کیفیت فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از سامانه‌های پشتیبان تصمیم (DSS) و هوش تجاری

قابلیت برنامه‌ریزی NAV به شما اجازه می‌دهد که سطح موجودی انبارها را تا پایین‌ترین حد ممکن کاهش دهید و موجودی انبارها همانند مواد خام، قطعات، محصول و پای کار را کنترل کنید. زیرا امکان سفارش موارد فوق در زمان مورد نیاز و کنترل موجودی به بهترین شکل ممکن وجود دارد.

افزایش سرعت در اخذ نظریات مشتریان، ردیابی علل وقوع اشکالات منجر به پاسخ سریع‌تر به نیازهای بازار و به تبع آن امکان رقابت بهتر در بین رقبا می‌گردد.

افزایش کنترل‌های مالی و امکان مشاهده و تصحیح گلوگاه‌های سازمان، از مهم‌ترین ویژگی‌های NAV مایکروسافت است.

کاهش هزینه‌ای نیروی کار و به تبع آن کاهش بهای تمام شده محصول و یا خدمات، نتیجه استفاده از سیستم ERP است!

مهم‌ترین مزیت برنامه‌ریزی منابع سازمان، بهبود هماهنگی میان واحدهای سازمان، کاهش وقفه‌های کاری و افزایش کارایی فرآیندهاست. در واقع ERP، سامانه‌ یکپارچه ای است که دارای اهداف، اجزا و محدوده مشخص و معینی می باشد.

آن دسته از مدیرانی که به دنبال نتیجه کوتاه مدت پس از پیاده‌سازی ERP هستند، توجه کنند که کاهش هزینه‌های عملیاتی نظیر کاهش هزینه‌های کنترل موجودی انبار، هزینه تولید، هزینه عملیات حسابداری و ثبت وقایع مالی، هزینه‌های بازاریابی و پشتیبانی جزو نتایج کوتاه مدت استفاده از NAV هستند.

پیاده‌سازی برنامه‌ریزی منابع سازمان با ایجاد پایه‌ای قوی از انباره داده‌ها از دیگر مزیت‌های ERPهاست. این سیستم دسترسی بهتر و سریع‌تر به داده‌ها را برای مدیریت امکان‌پذیر می‌سازد و امکان تصمیم‌گیری سریع‌تر را برای مدیران فراهم می‌کند.

بهبود تدریجی فرآیندهای سازمانی از بهترین اتفاقاتی‌ست که استفاده از NAV برای سازمان رقم می‌زند.

سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی، مهم‌ترین امکانی‌ست که به کمک آن حذف هزینه ها و راندمان پایین ممکن می‌شود و استاندارد سازی فرآیندهای کسب و کار که بطور چشم‌گیری می‌تواند در بهبود عملکرد شرکت موثر باشد، صورت می‌پذیرد. برنامه ریزی منابع سازمانی شرکت‌ها را در مدیریت ارتباط با فروشنده یاری می‌کند در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های اقلام خریداری‌شده می‌شود. همچنین مدیریت بهتر منابع، باعث گردش موجودی بیشتر و کاهش سطح ناکارآمدی و راندمان بالا می‌شود.

پیچیدگی این سیستم‌ها، نکته بسیار پراهمیت در استقرار سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان است؛ اما استفاده از قابلیت‌های منحصر به فردی چون محاسبه بهای تمام شده محصول و یا خدمات، کاهش موجودی و کنترل مؤثر انبارها، کاهش بهای محصول و خدمات، ارتقاء سرعت فرآیند، یکپارچگی بیشتر با تکنولوژی‌های روز دنیا مانند RFID، سیستم‌های اتوماسیون صنعتی و از همه مهمتر قابلیت برنامه‌ریزی نظیر برنامه‌ریزی تولید، مواد، فروش، خرید، آموزش، نگهداری و تعمیرات و… به تمام زحمت‌های پیاده‌سازی این سیستم‌ها می‌ارزد!

یک دیدگاه بگذارید