پرش لینک ها

چگونه پیاده‌سازی هوشمندانه ERP را به مهم‌ترین اقدام در مسیر موفقیت تبدیل کنیم!

نکته مهمی که در اجرا و پیاده‌سازی یک سیستم باید مد نظر قرار گیرد، آن است که آیا این مجموعه نرم افزاری با وضع موجود شرکت خریدار نرم افزار ، تطابق دارد یا نه؟ این یکی از دلایل مهمی است که در روند اجرای فرآیند  در شرکت‌های خریدار، اختلال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود گاها در اجرای پروژه چند میلیون دلاری  وقفه ایجاد شود.

در چنین شرایطی دو راه وجود دارد؛ یا شرکت خریدار باید فرآیندهای موجود خود را تغییر داده و مطابق با سیستم  سازد و یا بسته نرم‌افزاری موجود باید بر اساس شرایط خاص آن شرکت تغییر داده شود. در حالت اول تغییرات عمده‌ای در مسئولیت‌ها، نحوه کار، وظایف پرسنل و روش‌های انجام کار و… ایجاد می‌گردد و به عبارتی لازم است فرآیند مهندسی مجدد ( Reengineering ) در سطح شرکت اجرا شود. در حالت دوم نیز احتمال بروز مشکلات ( BUGS ) در نرم افزار افزایش می‌یابد و به علاوه اشکالات خاصی را در بروزرسانی نرم افزار ( UPGRADING ) در نسخه‌های بعدی ایجاد خواهد کرد؛ زیرا نسخه‌های بعدی نیز باید بصورت خاص و سفارشی تولید شوند.

دقیقاً در این نقطه است که اهمیت هماهنگی با یک مجموعه باتجربه نمود عینی پیدا می‌کند. همچنین استفاده از یک نرم‌افزار فعال جهانی همانند Dynamics NAV برای مدیریت منابع سازمانی که توسط مایکروسافت ارائه و پشتیبانی می‌شود، بدون شک مسیر هوشمندانه‌تری برای پیاده‌سازی ERP در سازمان است. شرکت سامیکس به عنوان یکی از پارتنرهای مایکروسافت، در حال حاضر تنها ارائه‌کننده نرم افزار ERP مایکروسافت Dynamics NAV در ایران است و پیاده‌سازی ERP در سازمان‌های مختلف، شانس کسب تجربیات فراوان را به سامیکس داده است. همچنین سامیکس با تکیه بر نیروهای باتجربه خود، توانسته است برای اولین بار در ایران، مراحل بومی‌سازی NAV را به نحو احسن پشت سر بگذارد.

اما ERP  و به طور خاص Dynamics NAV چگونه با تجارت الکترونیکی تطابق پیدا می‌کند؟

همان گونه که کاربران سیستم‌های مختلف در بخش‌های متنوع شرکت از سیستم یکپارچه استفاده می‌کنند و نیازهای خود را از طریق آن برآورده می‌سازند، دو گروه عمده دیگر یعنی مشتریان ( Customers ) و عرضه کنندگان ( Suppliers ) که در خارج از محدوده شرکت فعالیت می‌کنند نیز نیازمند دسترسی به برخی اطلاعات موجود در سیستم از قبیل میزان سفارشات، سطح موجودی‌ها و… می‌باشند. پس لازم است دو کانال جدید برای این دو گروه ایجاد شده و امکان دسترسی آنان را به بخشی از اطلاعات مورد نیاز فراهم سازیم.

این کار امروزه از طریق تجارت الکترونیکی ( Electronic Commerce ) امکان پذیر خواهد بود که در مورد مشتریان بحث B2C و در مورد عرضه‌کنندگان، بحث B2B مطرح می‌شود. با توجه به آنچه گفته شد، لازم است بسته نرم‌افزاری بتواند ارتباط مناسبی با Web برقرار ساخته و از این طریق امکان استفاده و بکارگیری تجارت الکترونیکی را نیز در شرکت فراهم سازد؛ در حال حاضر Dynamics NAV یکی از نرم‌افزارهایی‌ست که دارای این ویژگی مهم است و بسیاری از سازمان‌ها به همین دلیل NAV را برگزیده‌اند.

از آنجا که اینترنت هیچ‌گاه با توقف مواجه نمی‌شود و دائماً در حال تغییر است، در مواقعی که لازم است اصلاحات، نگهداری و بروزرسانی درسیستم انجام شود، فعالیت وب‌سایت شرکت نیز متوقف خواهد شد؛ پس لازم است ترتیبی اتخاذ شود که برنامه‌های کاربردی تجارت الکترونیکی در مواقعی که اینترنت متوقف شده است، همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

برای حل این مشکل، از نرم‌افزاری استفاده می‌شود که قادر است اطلاعات مورد نیاز را بدست آورده و به عنوان یک مترجم این اطلاعات را به یک فرمت قابل درک در تجارت الکترونیکی و سایر برنامه‌های کاربردی تبدیل کند.​

ویژگی‌های ERP

  • وجود تعداد زیادی از ماژول‌های تجاری مجزا از قبیل مالی، تولید، حسابداری، توزیع و…
  • استفاده از سیستم مدیریت پایگاه داده مرکزی  (DBMS)
  • ماژول‌ها یکپارچه می‌باشد و گردش اطلاعات یکپارچه در میان ماژول‌ها فراهم شده است.
  • این ماژول‌ها انعطاف‌پذیر بوده و بهترین تجارب کسب و کار را ارائه می‌دهند.
  • ماژول‌ها بطور پویا با قابلیت پردازش دسته‌ای و آنلاین کار می‌کنند.
  • ماژول‌ها، کارا در محیط اینترنت می‌باشند.

یک دیدگاه بگذارید