پرش لینک ها

با سامانه نظارتی مرکز مدیریت راهها آشنا شوید

اپلیکیشن موبایل 141 که سامانه رسمی اطلاع ­رسانی مرکز مدیریت راههای کشور به مردم درباره وضعیت ترافیکی گذرگاههای مختلف و محلهای قرارگیری استراحتگاهها، پمپ­ بنزینها و … در سطح جاده­های کشور است در سال 1393 توسط شرکت سامیکس طراحی و پیاده­سازی شد. به اعتراف تعدادی از مدیران دولتی این اپ از منظر تعداد کاربرانی که در حال حاضر از آن استفاده می­کنند بزرگترین مرکز دولت الکترونیک می­باشد که در عمر کوتاهش مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است.

همزمان با آغاز به کار این سامانه با توجه به تعداد زیاد کاربران فعال و حجم عظیم اطلاعاتی که به صورت لحظه­ای در سامانه در حال گردش است، نیاز به یک سامانه موازی یکپارچه به منظور مدیریت و راهبری برنامه اصلی و کنترل عملکرد اپلیکیشن در هر لحظه احساس شد. به منظور پاسخگویی به این نیاز کارشناسان شرکت سامیکس با استفاده از زبان برنامه­نویسی ASP.NET سامانه 141 monitoring را طراحی و پیاده سازی کردند که در حال حاضر مدیریت آن در اختیار مرکز مدیریت راههای کشور می­باشد و وضعیت لحظه­ای اپلیکیشن و کانالهای ارتباطی که از طریق وب سرویس اطلاعات را به برنامه اصلی میفرستند برای کارشناسان آن سازمان نمایش می­دهد.

همانطور که در تصویر زیر میبینید اطلاعاتی که از طریق این سیستم کنترل می­شوند به نه لیست مختلف تقسیم شده است که هرکدام از طریق وب­سرویسها و منابع گوناگون اطلاعات را کسب می­کند.

لیست تردد شمارها

با کلیک بر روی این لیست اطلاعات تمام ترددشمارهای فعال در کشور و آخرین داده­های ثبت شده توسط هر ترددشمار برای اپراتور نمایش داده خواهد شد.

اطلاعات ترددشمارهای کشور ابتدا از طریق وب سرویس از منبع اطلاعاتی مربوطه وارد این سامانه شده و سپس از طریق این سامانه در اپ 141 منتشر می­شوند.

لیست اخبار صوتی

در این لیست تمام اخبار صوتی که تا به امروز در اپلیکیشن منتشر شده است و تاریخ انتشار آن­ها نمایش داده می­شود. علاوه بر این امکان انتشار فایلهای صوتی جدید در اپلیکیشن از این مسیر فراهم است.

لیست دوربین­های نظارتی

تمام تصاویری که در اپ 141 منتشر می­شود از همین لیست ساپورت می­شود. تصاویر ابتدا از طریق وب­سرویس به این لیست منتقل می­شود و سپس تصاویر دوربین­های فعال در اپ 141 منتشر می­گردد. در این لیست امکان فیلترینگ و جستجوی دوربین­ها بر اساس دوربین­های فعال و غیرفعال یا آخرین زمان ارسال اطلاعات از هر دوربین فراهم است.

لیست نظرات

در این لیست کامنتها، نظرات و تصاویری که کاربران در اپلیکیشن ثبت کرده­اند برای اپراتور نمایش داده می­شود.

لیست آمار و اطلاعات نصب اپلیکیشن

از طریق این لیست امکان کنترل تعداد کاربران سامانه فراهم است.

لیست هشدار سرویس و افراد مطلع شونده

اپلیکیشن 141، سامانه­ای یکپارچه است که اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت لحظه ای از منابع مختلف کسب می­کند. در واقع این سامانه در هر لحظه از طریق وب سرویس در حال دریافت حجم وسیعی از اطلاعات از چندین دیتا سنتر ملی همچون دیتا سنتر سازمان هواشناسی، پلیس راهنمایی و رانندگی و … است. در صورتی که هریک از این کانالها حتی برای لحظه­ای دچار اختلال شود انتشار اطلاعات در اپ اصلی دچار مشکل خواهد شد. از طریق لیست هشدار و افراد مطلع شونده تنظیماتی برای سامانه ایجاد می­شود که در صورتی که هر یک از وب­سرویس­ها و کانالهای ارتباطی دچار مشکل و ارتباط با دیتاسنتر قطع شد، موضوع از طریق ارسال پیامک اتوماتیک به اطلاع ادمین­های سامانه خواهد رسید.

به منظور آشنایی با کارکردهای اپ 141 و دانلود آن بر روی لینک کلیک کنید.​

یک دیدگاه بگذارید