پرش لینک ها

مدل بلوغ مدیریت پروژه

در ادامه پست قبلی بلاگ و معانی و تعاریف مختلفی که از EPM وجود دارد و می توان ارائه داد لازم به ذکر است که خاطرنشان کنیم همه آن پاسخ ها به سوال EPM چیست می تواند صحیح باشد و تعریف مشخص آن در هر سازمان به دورنما و هدف آن سازمان از مدیریت پروژه و البته وابسته به سطح بلوغ مدیریت پروژه در آن سازمان می باشد. با بررسی مدل بلوغ مدیریت پروژه می توان تاثیر پیاده سازی نرم افزار EPM را در سازمان بررسی کرد.

چطور تشخیص دهیم که دقیقا EPM کدام نیاز سازمان ما را برطرف خواهد کرد؟

درواقع تمام نیاز های پروژه را بسته به مسیر انتخابی و جنبه های گوناگون آن می تواند پاسخ به این سوال باشد. در واقع EPM تعریفی کلی و جامع ندارد بلکه شامل تمام ماژول ها و بخش های گوناگون نظام مدیریت پروژه می شود. این مسیر بستگی به نیاز هر سازمان و دید سازمان به مشکلات خود می تواند متفاوت باشد.

اتفاقی که غالبا رخ می دهد این است که هیچ کدام از این ماژول ها و ویژگی ها بدون کاربرد نیستند و هرکدام نیاز های اولیه پروژه ها را جوابگو هستند و همه آن ها می توانند برای هر سازمانی کاربردی باشند. و در جواب به این سوال که آیا می توان تمامی این ماژول ها و مسیرها را برای EPM انتخاب و پیاده سازی کرد قطعا می توان گفت بله می توانیم.

مشکل این است که هر جنبه از EPM می تواند فقط به صورت یک ماژول و مسیر به نظر بیاید که در محیط کلی EPM نمایش داده می شود. اگر از روز اول راه اندازی EPM ،، بخواهیم تمام جنبه ها و ماژول ها را روی نرم افزار پیاده کنیم، حجم کار اولیه آن به قدری زیاد می شود که مدیریت تمام آن ها عملا غیرممکن خواهد بود چون هر ماژول پیچیدگی خاص خود را دارد و همچنین در کنار دیگر ماژول ها نیاز به هماهنگی دارد تا بهترین بازده را به ما بدهد.

باید به خاطر داشت که راهکار مدیریت پروژه سازمانی EPM فقط یک فناوری ساده نیست. اگر بدین صورت بود می توانستیم ظرف چند روز یک EPM نصب کنیم و از آن استفاده کنیم. خیر، پیاده سازی EPM نیاز به استراتژی دقیق، افراد تیم، فرآیند و فناوری به روز دارد. راهکار مدیریت پروژه EPM زمانی موفق خواهد بود که آن را به عنوان یک پروژه ” مدیریت تغییرات ” در نظر بگیریم نه صرفا یک بسته ی نرم افزاری.

چیزی که ما با نصب EPM به دنبال آن هستیم این است که روش کار و مدیریت سنتی سازمان را تغییر دهیم تا کارها بهینه تر و نتیجه بخش تر انجام شوند. این بستگی به مسیری که ما انتخاب می کنیم و ماژول هایی که مدنظرمان است دارد و با انتخاب هر مسیر، نتیجه قابل تغییر است.

اگربخواهیم تمامی جنبه ها و ماژول های EPM را یکجا و هم زمان نصب و راه اندازی کنیم، تنها یک پروژه بسیار بزرگ داریم که مدیریت و موفقیت آن بسیار سخت و پیچیده و حتی غیر قابل اجرا خواهد بود، بنابراین راه اندازی و استقرار این سامانه را بسیار پر ریسک می کند.

یک دیدگاه بگذارید