پرش لینک ها

تغییرات Microsoft Project server از سال 2007 تا اکنون

مایکروسافت پراجکت سرور یک راه‌حل مدیریت پروژه جامع است که از سال 2000 توسط مایکروسافت عرضه می‌شود. بستر پیاده‌سازی این نرم‌افزار، شیرپوینت​ است و مایکروسافت توانسته است قابلیت‌های آن را با project server و project web app گسترش دهد. این نرم‌افزار اطلاعات پروژه را در سرور SQL مرکزی محافظت می‌کند و مدیر پروژه می‌تواند کاربران و شرایط دسترسی هر کاربر به دیتابیس را تعریف کند.

نسخه‌های این نرم‌افزار برای ویندوز از سال 2007 به شرح زیر است:

2007 – Office Project Server 2007
2010 – Project Server 2010
2013 – Project Server 2013
2013 – Project Online) cloud Version)
2016 – Project Server 2016 / Project Online

آفیس پراجکت سرور 2007

معماری پراجکت سرور 2007 نسبت به نسخه قبلی که در سال 2003 از سوی مایکروسافت عرضه شده بود، دستخوش تغییرات قابل‌توجهی شد؛

نسخه قبلی که از (ODBC (Open Database Connectivity برای اتصال به سرور استفاده می‌کرد، در مورد شبکه‌هایی با پهنای باند کم و یا تاخیر زیاد با مشکلات فراوانی مواجه می‌شد و این امر موجب استفاده ازSOAP (Simple Object Access Protocol) در نسخه ارائه‌شده در سال 2007 برای ارتباط با سرور شد. با این حال، این راهکار علیرغم حل مشکلات سابق، موجب پیچیدگی‌هایی در کنترل سیستم می‌شد. مثلاً یک کار در صف اجرا، می‌توانست موجب بلاک شدن سایر کارها شود و تکمیل موازی کارها را با مشکل مواجه کند. مزیت وجود صف‌های کاری در نسخه قبلی این بود که یک کاربر می‌توانست حتی در شرایط عدم اتصال به سرور روی پروژه کار کند.

پیشرفت بزرگ نسخه 2007 نسبت به نسخه 2003 ، افزایش تعداد مکعب‌های OLAP) online analytical processing) از 1 به 14 بود.

پراجکت سرور 2010

افزودن ریبون‌ها به رابط کاربری، فرق اساسی این نسخه نسبت به نسخه قبلی مایکروسافت بود. البته ریبون‌ها به برخی دیگر از محصولات مایکروسافت نظیر MSP و PWA نیز اضافه شدند. قابلیت جدید دیگری که به این نسخه اضافه شد، پروجکت پورتفولیو سرور ( Project Portfolio Server) بود؛ این قابلیت جدید امکان مدیریت زمان، وظایف کلیدی و مایل‌استون‌های پروژه‌ها را مهیا می‌ساخت.

قابلیت دیگری که مستقیماً روی مدیریت مؤثر منابع تأثیر می‌گذارد، نمایی به نام برنامه‌ریز تیم (Team Planner) است که وظایف منتسب به منابع در این نما قابل‌مشاهده است. نکته جالب این قابلیت، امکان نمایش وظایف بدون منبع و زمان‌بندی نشده است.

پراجکت سرور 2013

در این ورژن، کارایی سیستم در فضای وب پیشرفت قابل‌توجهی کرد و روال کار هم ساده‌تر شد. اولین استفاده از شیرپوینت به عنوان بستر پیاده‌سازی پراجکت سرور، در این نسخه انجام شد. تغییر در معماری دیتابیس، منجر به استفاده از تنها یک دیتابیس با 4 طرح مختلف شد؛ این در حالی بود که در نسخه‌های قبلی 4 دیتابیس مجزا (پیش نویس، منتشر شده، گزارشات و آرشیو) وجود داشت. این تغییر موجب کاهش هزینه‌های مدیریت دیتابیس شد و محدودشدن نسخه وب به پروژه‌های منتشرشده از میان رفت. استفاده از گزارشات از طریق URL و عدم نیاز به مراجعه به رابط کاربری پروجکت، از دیگر قابلیت‌های نسخه جدید بود. از سوی دیگر، استفاده از بستر شیرپوینت، این اجازه را به ادمین‌ها و اعضای تیم پروژه می‌داد که برای مشاهده اطلاعات پروژه و مدیریت دسترسی کاربران، نیازی به استفاده از پروجکت نداشته باشند.

پراجکت سرور 2016

نسخه آخر پراجکت سرور، تفاوت چندانی با نسخه قبلی نداشت و تنها چند اصلاح کوچک در نسخه قبلی به شمار می‌رود؛ به طوری که در بسیاری از موارد، به همان نسخه قبلی اکتفا می‌شود. تنها نکته قابل‌توجه این نسخه، تأکید مایکروسافت بر مدیریت منابع است. دسترسی به برنامه‌ریزی مدیریت منابع که تا پیش از این تنها به مدیران تیم اختصاص داشت، در نسخه جدید قدم در فضایی تعاملی میان مدیران پروژه و مدیران تیم گذاشت. همچنین برنامه ریزی منابع از PWA به مایکروسافت پروجکت MSP منتقل شده و قابلیتهای آن گسترش داده شده اند.

یک دیدگاه بگذارید